Praha/Bratislava
3. septembra (TASR) - Jeho umelecká tvorba zasahuje do viacerých
oblastí, ale medzi Švankmajerove hlavné prostriedky umeleckého
vyjadrenia patrí od začiatku 60. rokov minulého storočia film. V ňom
kombinuje klasické filmové postupy s animáciou.
V stredu 4. septembra bude mať Jan Švankmajer, surrealistický filmový tvorca a výtvarník, 90 rokov.
Narodil sa 4. septembra 1934 v Prahe v rodine aranžéra výkladných skríň a
krajčírky. Ako osemročný dostal na Vianoce bábkové divadlo, ktoré ho
zaujalo do takej miery, že neskôr si ďalšie bábky a kulisy vyrábal sám.
Divadelné bábky sa stali pevnou súčasťou jeho neskorších umeleckých
projektov. Hlbokú stopu v ňom zanechala v detstve aj kniha Lewisa
Carrolla Alica v krajine zázrakov.
V rokoch 1950 - 1954 študoval scénografiu na pražskej Vysokej škole
umeleckého priemyslu, kde sa venoval výrobe divadelných bábok a kulís.
Od roku 1954 do roku 1958 pokračoval v štúdiu bábkohereckej réžie a
scénografie na Divadelnej fakulte Akadémie múzických umení (AMU) v
Prahe.
Divadelné bábky a živých hercov prvýkrát využil vo svojom absolventskom
predstavení hry Kráľ jeleňom od Carla Gozziho. Po skončení štúdií krátko
pôsobil ako režisér a výtvarník v libereckom Štátnom bábkovom divadle.
Po skončení základné vojenskej služby, ktorú absolvoval v rokoch 1958 -
1960, založil Divadlo masiek, ktoré patrilo pod pražské divadlo Semafor.
Počas prípravy predstavenia Škrobené hlavy sa zoznámil s výtvarníčkou
Evou Dvořákovou, ktorá sa stala jeho manželkou a dlhoročnou
spolupracovníčkou pri jeho filmových projektoch.
Divadlo masiek sa v roku 1962 presunulo do Laterny magiky a začala sa
Švankmajerova spolupráca s Emilom Radokom. Na pôde pražskej Laterny
magiky pôsobil aj ako režisér a vedúci súboru Čierneho divadla.
V roku 1964 nakrútil prvý krátky film Poslední trik pana Schwarcewalldea
a pana Edgara. Vo filme sa už objavil základný znak jeho ďalšej
filmovej tvorby - kombinácia živých hercov s animovanými predmetmi.
Nasledovali krátke filmy ako napríklad Hra s kameny, Rakvičkárna či
snímka Man and Technique určená pre súťaž v rámci montrealskej svetovej
výstavy Expo '67.
Po podpise manifestu Dvetisíc slov a okupácii Československa vojskami
Varšavskej zmluvy emigroval v roku 1968 s rodinou do Rakúska, kde
nakrútil film Picknick mit Weissmann. V tom istom roku za snímku
Historia naturae (1967) získal cenu Maxa Ernsta na festivale v
Oberhausene.
Do Československa sa s rodinou vrátil v roku 1969 a o rok neskôr vstúpil
spolu s manželkou Evou Švankmajerovou do československej
surrealistickej skupiny. Ešte predtým, ako aj jeho tvorbu obmedzil
nástup normalizácie, stihol nakrútiť krátke experimentálne filmy Tichý
týden v domě (1969), Kostnice (1970), Don Šajn (1970). Úplný zákaz
nakrúcania filmov zažil v rokoch 1972 - 1979.
Vrátil sa k divadlu a ako scénograf spolupracoval s pražským Divadlom Na
zábradlí, s divadlom Večerní Brno a s pražským Činoherným klubom. Ako
výtvarník sa prezentoval kolážami, objektmi a spolu s manželkou
keramikou, ktorú predstavovali pod spoločným pseudonymom Kostelec.
Ako animátor, výtvarník či realizátor filmových trikov sa podieľal na
dnes už legendárnych filmoch Adéla ještě nevečeřela (1977), Deváté srdce
(1978), Upír z Feratu (1981), Tajemství hradu v Karpatech (1981), Tři
veteráni (1983).
K vlastnej filmovej tvorbe sa vrátil začiatkom 80. rokov 20. storočia.
Nakrútil krátke filmy Zánik domu Usherů (1980), Možnosti dialogu (1982),
Kyvadlo, jáma a naděje (1983), Mužné hry (1988), Tma/Světlo/Tma (1989),
Zamilované maso (1989) či Autoportrét (1989).
Výraznú pozornosť na medzinárodnej scéne na seba upútal filmom Možnosti
dialogu. Snímka získala v roku 1983 v kategórii krátkych filmov na
medzinárodnom festivale FIFA v Annency Veľkú cenu a cenu medzinárodnej
kritiky a Zlatého medveďa na Berlinale.
Paradoxne v tom čase v Československu premietala túto snímku ideologická
komisia Ústredného výboru (ÚV) Komunistickej strany Československa
(KSČ) ako príklad toho, ako sa filmy nemajú nakrúcať.
Koncom 80. rokov vďaka švajčiarskej produkcii dokončil aj svoj prvý
dlhometrážny surrealistický animovaný film Něco z Alenky (1987).
Švankmajerova snímka získala v roku 1988 na medzinárodnom festivale
animovaných filmov v Annency cenu za najlepší dlhometrážny animovaný
film.
Začiatok 90. rokov minulého storočia síce odštartoval krátkymi
grotesknými filmami Konec stalinismu v Čechách (1990) a Jídlo (1992),
ale nasledujúce roky sa venoval výlučne celovečerným hraným filmom.
Vznikli snímky ako Lekce Faust (1993), kde vytvoril hlavnú úlohu
nezabudnuteľný Petr Čepek, ďalej Spiklenci slasti (1996), či film
Otesánek (2000), ktorý ocenili troma českými levmi. Snímka Šílení (2005)
bola nominovaná na Oscara. V roku 2010 sa prezentoval filmom Přežít
svůj život (2010) a v roku 2018 snímkou Hmyz, ktorú ocenili českým levom
v kategórii najlepšia scénografia.
O živote a diele originálneho filmára a výtvarníka vznikol v roku 2020
aj celovečerný dokument s názvom Alchymická pec, ktorý nakrútili
režiséri Jan Daňhel a Adam Oľha. O dva roky neskôr nakrútil Švankmajer
celovečernú dokumentárnu snímku Kunstkamera.